شرایط بیمه ظروف تحت فشار صنعتی

شرایط مخصوص بیمه ظروف تحت فشار صنعتی

  • اول ـ تعاریف
    1. ظروف تحت فشار (Pressure Vessel) در صنعت عبارتند از:
      1. دیگ بخار، دیگ آب داغ، آکومولاتورها، مخازن هوای فشرده، مخازن گاز مایع، کپسول های اکسیژن و نیتروژن و مانند آنها و در کل ماشین آلاتی می باشند که بر اثر فعل وانفعالات ناشی از نیروی بخار، آب سوپر هیت، هوای فشرده، گاز مایع و سایر عوامل نیروزا، بخار مرطوب و یا خشک و سایر سیالات تحت فشار را جهت استفاده در صنایع تولید می نمایند.
      2. ظروفی که به منظور نگهداری مواد و یا گازهای تحت فشار، در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.
      3. اینگونه ظروف شامل:
        • الف) دستگاه اصلی
        • ب) اجزاء و قطعاتی که بدون وجود دریچه های سوپاپ قطع کننده به دستگاه اصلی متصل می باشند.
        • ج) قطعات فلزی درجات فشار آب و اتصالاتی که آنها را به دستگاه اصلی وصل می کند حتی اگر این قطعات و اتصالات به وسیله دریچه سوپاپ های اطمینان از اجزاء ثابت جدا شده باشد.
    2. ترکیدن و متلاشی شدن: مفهوم تغییر شکل و متلاشی شدن ناگهانی و خطرناک ظروف تحت فشار صنعتی مورد بیمه است که دراثر فشار نیروی بخار، هوای فشرده، گازها و یا سایر عوامل نیروزا ایجاد شود.

 

  • دوم ـ خسارت قابل تامین
    این بیمه خسارت وارده به ظروف تحت فشار صنعتی مورد بیمه را که ناشی از ترکیدن و متلاشی شدن این ظروف باشد با رعایت مفاد بیمه نامه، تعاریف فوق و مفاد مندرج زیر جبران می نماید.

 

  • سوم: سایر مقررات
    1. بیمه گر می تواند بازدید و بررسی های دوره ای را از ظروف تحت فشار صنعتی موضوع این بیمه نامه انجام دهد. بیمه گذار مکلف است تسهیلات لازم جهت بازدید و بررسی های دوره ای مزبور را فراهم نمود و دستورات و ضوابط ایمنی توصیه شده از طرف بیمه گر را رعایت نماید.
    2. فشار یا بار بر روی سوپاپ های اطمینان نباید از میزان مجاز مقرر شده در حد استاندارد تجاوز نماید مگر آنکه توافق دیگری بین طرفین به عمل آمده باشد.
    3. چنانچه بیمه گذار بخواهد اصلاحات و یا تغییراتی در ظروف تحت فشار صنعتی مورد بیمه به عمل آورد و یا قطعات و ادواتی را به ظروف مزبور اضافه و یا از آن جدا کند باید با اطلاع بیمه گر باشد.
  • چهارم ـ استثنائات
    این بیمه موارد زیر را تحت پوشش قرار نمی دهد:
    1. شرکت در خصوص ظروفی که فاقد پلاک استاندارد و گواهی بازرسی صادره از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران باشند هیچگونه تعهدی ندارد.
    2. خسارت وارده به ظروف تحت فشار صنعتی مورد بیمه در اثر آزمایش هیدورلیکی ظروف مزبور.
    3. خسارت وارده به ظروف تحت فشار صنعتی مورد بیمه در دوره تعمیر و راه اندازی مجدد این ظروف در مواردی که به علت تحقق خطر موضوع بیمه این شرایط خسارت دیده است.
    4. انفجار در اتاق احتراق بر اثر نشست سوخت مایع از منبع روزانه بواسطه ایراد در سولونوئید والو مشعل گازوئیلی و یا نوسان فشار در خط گاز ورودی به GAS TRAIN در مشعل گازی، بخصوص بایستی ظرفیت رگولاتور و یا ایستگاه گاز طبیعی بیشتر از حداکثر مصرف مشعل باشد. در غیر این صورت امکان انفجار در اتاق احتراق محتمل بوده و خسارت وارده یک ایراد مکانیکی محسوب خواهد شد.
    5. خسارت ناشی از موارد زیر در صورتیکه منجر به متلاشی و یا ترکیدن ظروف تحت فشار صنعتی مورد بیمه نگردد.
      • خوردگی ناشی از سوخت یا موارد دیگر، زنگ زدگی و یا استهلاک قطعات ظروف تحت فشار صنعتی مورد بیمه.
      • تغییر شکل تدریجی ظروف مزبور از قبیل: ترک خوردن، شکستن، متورم شدن، لایه لایه شدن، درز پیدا کردنع شیار پیدا کردن (حتی اگر این موارد همراه با نشت باشد).
      • نقص فنی اتصالات ظروف مورد بیمه.