بیمه تجهیزات و ماشین آلات پیمانکاری

بیمه نامه ماشین آلات پیمانکاری :

 

 

این بیمه نامه تمامی خسارتهای وارد به ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاری مانند لودر ، بولدزر ، سایدبوم ، جرثقیل و... را که بعنوان ابزار کار پیمانکاران می باشند جبران می نماید .

 

پیمانکار


اجرای پروژه‌های مختلف مربوط به احداث نیروگاه‌ها ، پالایشگاه‌ها ، خطوط انتقال نیرو و انواع کارخانه‌های بزرگ و کوچک و همچنین ایجاد سدها ، تونل‌ها، اسکله‌ها و دیگر سازه‌های آبی و راه‌ها ،کانال‌های آبیاری، تسطیح مزارع، ساخت مجموعه‌های صنعتی و مسکونی و بهداشتی ، بهره برداری از انواع معادن و هزاران نوع فعالیت عمرانی دیگر، همه نیازمند استفاده از ماشین آلات و تجهیزات مختلف می باشند.
در حال حاضر تنوع در کاربری، قدرت، شکل، اندازه و محل استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات جانبی، محیط کاری و تنوع تولیدکنندگان، به حدی است که شناخت و بهره برداری از ماشین آلات تخصص های متعددی را می طلبد.
علی رغم تفاوت ماشین آلات و گوناگونی محیط کاری ، کلیه آنها در یک جنبه با هم مشترک هستند و آن قرارداشتن در معرض خطرات گوناگون ناشی از حوادث طبیعی و یا خطاهای انسانی است.

سازندگان، دارندگان و اجاره دهندگان ماشین آلات سنگین ، فعالان در بخش معادن و همچنین شرکت های تاسیساتی، ساختمانی هر یک به فراخور نوع فعالیت و یا پروژه های در دست اجرای خود از ماشین آلاتی استفاده می نمایند که متعلق به آنها بوده و یا آنها را به صورت اجاره ای در اختیار دارند. در هر دو صورت وقوع حوادث طبیعی و یا سایر حوادث، می‌تواند خسارات قابل توجهی به شرکت ها و موسسات مذکور وارد آورده و حاصل سالها زحمت و تلاش آنها را نابود و یا پیمانکاران را در برابر اجاره دهنده ماشین آلات بدهکار نماید؛ علاوه بر آن، حوادث یاد شده می‌تواند اجرای کار را با تعویق روبرو سازد که خود منشا ضرر و زیان های متعدد است.
 

در چه شرایطی خرید بیمه نامه ضروری است؟

نظر مدیران ریسک این است که در درجه اول با شناخت خطرات و سپس با جلوگیری از وقوع آنها می‌باید ، مانع ایجاد خسارت به دارایـی‌ها و در بحث فعلی ما، ماشین آلات، گردید. بدین ترتیب باید خطراتــی را که ماشین آلات را تهدید می کنند، شناسایی و حداکثر خسارت احتمالی را که در اثر بروز آن خطرات ایجاد می شوند، برآورد نمود. بعد از این اقدام تا آنجایی که مقدور باشد، باید اقدامات لازم را در جهت کنترل و کاهش خطرات انجامداده و از وقوع حوادث مربوط به آنها جلوگیری نمود.
داشتن تجربه کاری، دانش فنی و مهارت، نقش عمده ای در کاهش آثار خطرات مختلف خواهد داشت . تجربه نشان داده است که علی رغم انجام موارد یاد شده ، احتمال وقوع حادثه همچنان وجود دارد.
بدیهی است که همواره تحمل بخشی از خسارت ها نه تنها توسط صاحبان ماشین آلات امکان پذیر می باشد، بلکه در مقایسه با هزینه های خرید بیمه نامه و پرداخت حق بیمه، به نفع آنها نیز می باشد. یک مدیر ریسک با تجربه، با توجه و دقت در شرایط کاری ماشین آلات، نوع و قدرت ماشین ها، سابقه خسارتی آنها، نحوه نگهداری و چگونگی سرویس‌های دوره‌ای و سایر فاکتورهای موثر در وقوع حوادث و تعیین میزان خسارت و همچنین توان مالی و امکانات دیگر دارندگان ماشین آلات، این حد و مرز را معین نموده و سپس در مورد ضرورت خرید بیمه نامه اعلام نظر می نماید.

خطرات تحت پوشش:

بیمه نامه تمام خطر ماشین آلات (C.P.M)، هر گونه خسارت فیزیکی را که به‌طور ناگهانی حادث گردد، چه در زمان فعالیت ماشین آلات، چه زمان توقف در توقفگاه یا تعمیرگاه و یا در زمان رفت و آمد به محل اجرای پروژه، به جز مواردی که در شرایط بیمه نامه به صورت کاملاً مشخص و صریح استثنا شده است، تحت پوشش قرار می دهد.

خسارت ناشی از چه عواملی قابل پرداخت است؟

عمده خطرات بیمه شده در بیمه نامه تمام خطر ماشین آلات ( C.P.M) در دو گروه خطرات طبیعی و سایر خطرات تقسیم بندی می شوند.
1- خسارت های ناشی از خطرات طبیعی: خسارت های ناشی از زلزله، سیل، صاعقه، رانش زمین ، طوفان و سایر حوادث طبیعی، جزء این گروه از خسارت ها می باشند.
2- خسارت های ناشی از سایر حوادث: خسارت های ناشی از آتش سوزی، انفجار، واژگونی، هر گونه برخورد یا تصادف، سرقت، خرابکاری، سقوط از ارتفاع، چپ شدن، عملکرد غلط اپراتور و مواردی نظیر این، در این گروه از خسارت ها قرار می گیرند.

نحوه صدور بیمه نامه

بیمه‌گر پس از دریافت پرسشنامه، کارشناسان خود را به محل اجرای پروژه اعزام می کند تا از محل اجرای عملیات و ماشین آلات بازدید نموده و اطلاعات لازم به منظور ارزیابی خطرات را به دست آورند. آنچه معمولاً مورد توجه این کارشناسان قرار می گیرد، عبارتست از:
• تجربه پیمانکار
• برنامه تعمیر و نگهداری ماشین آلات طبق استاندارد های مربوطه
• سوابق خسارت های کارگاهی
• خطراتی که ماشین آلات در معرض آنها قرار دارند
• در دسترس بودن وسایل یدکی به خصوص برای ماشین آلات قدیمی
لازم به ذکر است که بازدیدهای دیگری نیز توسط کارشناسان بیمه گر در طول مدت بیمه نامه صورت خواهد گرفت. پس از بازدید کارشناسان بیمه گر و دریافت مدارک و اطلاعات لازم ، بیمه گر با توجه به نوع ماشین آلات نسبت به تعیین مبلغ حق بیمه و صدور بیمه نامه اقدام می نماید.

مدت بیمه نامه

مدت بیمه نامه معمولاً یکسال می باشد ولیکن امکان صدور بیمه نامه برای مدت چندسال و یا چندماه (مدت اجرای پروژه محل اشتغال ماشین آلات) نیز وجود دارد.

حدود منطقه پوشش بیمه ای

متقاضی بیمه نامه می تواند ماشین آلات موجود در هر یک از کارگاه های خود را به طور جداگانه تحت پوشش قرار دهد. در این صورت ماشین آلات آن کارگاه تنها در حوزه و محل اجرای پروژه تحت پوشش می باشند. اما این امکان نیز وجود دارد که دارنده ماشین آلات منطقه وسیعتری را برای پوشش بیمه‌ای خود تعیین نماید، مثلاً کلیه کارگاه‌های فعال خود را به عنوان منطقه پوشش بیمه‌ای نام ببرد، در این صورت می تــوان ماشین آلات را در محل هر یک از پروژه‌ها که باشند، تحت پوشش بیمه ای قرار داد. ضمناً به موجب شرایط این نوع بیمه نامه، متقاضی می‌تواند خطرات حین جابجایی ماشین‌های خود، از یک کارگاه به کارگاه دیگر را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهد.

نحوه پرداخت خسارت

پس از صدور بیمه نامه و پرداخت حق بیمه، درصورت وقوع خطرات بیمه شده، بیمه گر خسارت را پس از بازدید و ارزیابی توسط کارشناسان خود، بر اساس شرایط تعیین شده در بیمه نامه وبا کسر مبلغ فرانشیز به بیمه گذار می‌پردازد. بدین ترتیب که برای خسارت قابل تعمیر، هزینه های تعمیر و برای خسارت‌هایی که جبران آنها نیاز به تعویض قطعاتی دارد، بهای قطعات را به بیمه گذار پرداخت خواهد نمود. بدیهی است که موارد یاد شده منوط به رعایت شرایط بیمه نامه و از جمله صدور بیمه نامه بر اساس قیمت جایگزینی می باشد، در این صورت برای خسارت های قابل تعمیر پرداخت مبلغ به صورتی است که ماشین خسارت دیده به وضعیت قبل از وقوع حادثه برگردد.
لازم به یادآوری است که چنانچه ماشین آلات به ارزش جایگزینی بیمه نگردد، خسارت برآورد شده پس از کسر استهلاک محاسبه و به بیمه گذار پرداخت خواهد شد.
تاکنون با اقدامات شرکت کارگزاری بیمه پارس همگام، ماشین آلات شاغل در صدها پروژه عمرانی و غیر عمرانی تحت پوشش این بیمه نامه قرار گرفته و تعداد بسیاری از خسارت های وارده به آنها با حضور و پیگیری پارس همگام دریافت گردیده است. پارس همگام معتقد است که استفاده از بیمه تمام خطر ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاری، نه تنها به نفع دارنده و استفاده کننده از ماشین آلات می باشد، بلکه مانع توقف اجرای پروژه ها نیز شده و بدین ترتیب از بروز ضرر و زیان به پروژه های عمرانی هم جلوگیری می نماید.