بیمه ایران همچنان در صدر بازار بیمه بازرگانی کشور قرار دارد

بیمه ایران همچنان در صدر بازار بیمه بازرگانی کشور قرار دارد.



بیمه ایران در سال گذشته با پرداخت 3 تریلیون و 310 میلیارد ریال خسارت به بیمه گذاران این شرکت ، همچنان در صدر بازار بیمه بازرگانی کشور قرار دارد.

مقدمه : پانزدهم آبان ماه هر سال مقارن است با سالروز تأسیس اولین شرکت بیمه ایرانی ، یعنی شرکت سهامی بیمه ایران ، نزدیک به هفتاد سال است که به فعالیت در این عرصه می پردازد . در حال حاضر شرکت سهامی بیمه ایران با تأسیس بیش از 300 شعبه و متجاوز از 4000 نمایندگی در سراسر کشور ، بیش از دو سوم شبکه فروش و خدمات رسانی صنعت بیمه را در اختیار دارد . و با تأسیس چندین شعبه در کشورهای اروپایی ، آسیای میانه و کشور های حوزه خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت بیمه در منطقه و یکی از شرکت های معتبر و سرشناس در جهان بشمار می رود .ویژگی هایی که در بالا ذکر شد ما را بر آن داشت تا حضور آقای مهندس حسین ملکی راعی ، مدیر کل بیمه ایران استان آذربایجانشرقی رسیده تا از ، اهم فعالیت های بیمه ایران در سال گذشته و امسال جویا شویم. ایشان نیز با قبول درخواست ما موافقت نموده و با وجود مشغله فراوان به سئوالات ما پاسخ دادند که از نظرتان می گذرد.
*آقای مهندس ملکی به عنوان اولین سئوال ، خلاصه ای از تاریخچه تأسیس بیمه ایران را بیان نمائید ؟
پانزدهم آبانماه سال 1314 تاریخی است به یاد ماندنی در صنعت بیمه کشور. در این روز موسسه ای با نام بیمه ایران بنیان گرفت که امروزه نه تنها در سراسر کشور بلکه در خاورمیانه ، کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیا و اروپا نامی آشنا و پرآوازه است . بیمه ایران فعالیت خود را هنگامی آغاز کرد که صنعت بیمه کشور در انحصار شعب و نمایندگی های شرکت های بیمه خارجی بود و از آنجا که تأسیس یک شرکت مقتدر ایرانی می توانست منافع شرکت های بیمه خارجی را به خطر اندازد این شرکت از بدو تأسیس خود با کارشکنی ها و اقدامات خصمانه آنها مواجه شد ولی در زمانی کوتاه توانست با کنار زدن رقیبان بیگانه موقعیت خود را تثبیت نماید.
*آقای مهندس ملکی شکل گیری شرکت های بیمه خصوصی و رقابت آنها با شرکتهای دولتی را جنابعالی چگونه ارزیابی می کنید ؟
اصولا بحث رقابت یکی از مباحث مورد توجه بنگاههای اقتصادی است .دامنه این رقابت هر چقدر وسیع تر شود ، طبعا خدمات بصورت مطلوبتر با قیمت های پایین تر و کیفیت بالا به مشتریان عرضه خواهد شد .بنابراین تأسیس شرکت های بیمه برای گرم کردن بازار رقابت ، بسیار حائز اهمیت و در این میان شرکت های بیمه ناگزیر هستند که نسبت به ارتقای کیفی خدمات خود و جلب رضایت مشتریان بیش از پیش اهتمام ورزند.
*در این عرصه رقابت شدید ، بیمه ایران چه راهکارهایی برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان اندیشیده است ؟
بیمه ایران به پشتوانه شهرت خود و سابقه درخشان نزدیک به 70 ساله خود در بازارهای داخلی و خارج از کشور و بهره مندی از صاحبنظران و کارشناسان خبره در امر مسایل بیمه گری طبعا از مقبولیت بیشتری نزد بیمه گذاران برخوردار می باشد و افراد حقیقی و حقوقی به لحاظ گستردگی شبکه خدمات دهی بیمه ایران به خرید بیمه نامه از این شرکت تمایل بیشتری از خود نشان می دهند.
*به نظر جنابعالی ، اثرات و نتایج حاصل از افزایش رقابت میان شرکت های بیمه چه نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت ؟
از آنجایی که موضوع رقابت ، سالهاست که نزد شرکت های بیمه دولتی ، مطرح می باشد ، شرکت های بیمه با واژه رقابت ، نامأنوس نیستند و از این روست که با نظارت بیمه مرکزی ایران ، هر ساله شاهد ابتکارات نوآوری ها و ارائه تسهیلات بیشتر به مشتریان بیمه می باشیم.
* آقای ملکی پیش بینی جنابعالی از آینده نظام بیمه ای کشور چیست ؟
با ورود شرکت های خصوصی در بازارهای داخلی و حذف نظام تعرفه ای که به صورت جدی در دستور کار سیاستگذاران بیمه قرار گرفته است ، پیش بینی می شود که در آینده نزدیک ، رقابت شرکت های بیمه وارد مرحله جدید و نوینی گردد و بی تردید تأثیر مثبتی در حرکت رو به جلو خواهد داشت.
*به نظر جنابعالی ، ویژگی های برجسته بیمه ایران که آنرا متمایز از سایر شرکت های بیمه نموده است ، چیست ؟
بی تردید اگر افعال و اقدامات شرکت های بیمه از حیث سلامت کار تحت نظارت و کنترل منطقی قرار گیرد ، رقابت بین شرکت ها می تواند عامل موثری در ارتقای کیفیت خدمات بیمه ای گردد شرکت سهامی بیمه ایران نیز با برخورداری از نیروی انسانی خلاق و توام خود که بزرگترین دارایی آن محسوب می گردد ضمن برخورداری از ویژگای فنی و ساختاری همواره خود را مقید می داند که در ارئه تسهیلات و خدمات بیمه ای به مردم شریف میهن اسلامی پیشرو باشد.
کارنامه درخشان سالهای اخیر این شرکت در کسب رتبه بین المللی+ A و اخذ گواهینامهISO 9001 ( کیفیت خدمات ) در بحث مشتری مداری و اقبال روزافزون شرکتهای بیمه بین المللی در تعامل با این شرکت موید این ادعاست.
همچنین پرداخت خسارت بیمه ایران در سال گذشته از 2 تریلیون و 410 میلیارد ریال به 3 تریلیون و 310 میلیار ریال رسید که با 37% رشد خسارت همچنان در صدر بازار بیمه بازرگانی کشور قرار دارد . بزودی بیمه ایران قادر خواهد بود ریسک های بزرگ ملی از جمله عملیات بیمه ای در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی ، نیروگاهها ، ناوگان حمل و نقل کشور و سایر عملیات زیربنایی بسهولت و بدون واگذاری به بیمه گران خارجی تحت پوشش قرار دهد . رشد قابل توجه عملیات بیمه گری در بیمه ایران ، توسعه شبکه نمایندگی و توسعه رشته های بیمه ای ، رعایت اصول مشتری مداری و اکرام مراجعان ، آموزش کارکنان ، اصلاح ساختاری نیروی انسانی و سازمانی و تکمیل عملات مکانیزاسیون از دیگر مواردی است که شرکت های بیمه ایران با سایر شرکت های بیمه ای متمایز می کند . بیمه ایران در سال 1381 در بین یکصد شرکت برگزیده کشور مقام نهم را کسب نموده و با توجه به گستردگی شبکه فروش به بیش از هفت میلیون بیمه گذار در کشور در حال حاضر خدمات بیمه ای ارائه می نماید همچنین اخیرا با تصویب مجمع عمومی کشور و با هدف حفظ سرمایه های ملی و پذیرش و نگهداری ریسک های بزرگ ، سرمایه اولیه شرکت از مبلغ 200 میلیارد ریال به 2000 میلیارد ریال افزایش یافته است که موفقیت بزرگی در جهت کاهش واگذاری اتکایی می باشد.
*چه عواملی موجب بسط و گسترش فرهنگ بیمه در جامعه می شود ؟
تبلیغات و در کنار آن اطلاع رسانی وسیع در جامعه موجب بسط و گسترش فرهنگ بیمه در بیم مردم خواهد شد . رقابت شرکت های بیمه نیز می تواند اثرات موثر و سازنده ای در ایجاد فرهنگ بیمه برجای گذارد.
بیمه ایران بمنظور آشنا ساختن افراد جامعه با بیمه در سال های اخیر اقدام به ارائه بیمه های ارزان قیمت و فراگیر طرح بیمه همگانی آتش سوزی منازل ، طرح بیمه جامع خانه و خانواده و مسئولیت در برابر همسایگان ، طرح بیمه حوادث خانواده و بیمه حوادث و درمان مسافران خارج از کشور نموده و از این طریق در ارتقای فرهنگ بیمه و رسوخ بیمه در بین قشرهای مختلف اجتماعی نقش موثری ایفا کرده است.
« نقل از روزنامه عصر آزادی شماره 502»

 

 

بیمه ایران در سال گذشته با پرداخت 3 تریلیون و 310 میلیارد ریال خسارت به بیمه گذاران این شرکت ، همچنان در صدر بازار بیمه بازرگانی کشور قرار دارد.

 

مقدمه : پانزدهم آبان ماه هر سال مقارن است با سالروز تأسیس اولین شرکت بیمه ایرانی ، یعنی شرکت سهامی بیمه ایران ، نزدیک به هفتاد سال است که به فعالیت در این عرصه می پردازد . در حال حاضر شرکت سهامی بیمه ایران با تأسیس بیش از 300 شعبه و متجاوز از 4000 نمایندگی در سراسر کشور ، بیش از دو سوم شبکه فروش و خدمات رسانی صنعت بیمه را در اختیار دارد . و با تأسیس چندین شعبه در کشورهای اروپایی ، آسیای میانه و کشور های حوزه خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت بیمه در منطقه و یکی از شرکت های معتبر و سرشناس در جهان بشمار می رود .ویژگی هایی که در بالا ذکر شد ما را بر آن داشت تا حضور آقای مهندس حسین ملکی راعی ، مدیر کل بیمه ایران استان آذربایجانشرقی رسیده تا از ، اهم فعالیت های بیمه ایران در سال گذشته و امسال جویا شویم . ایشان نیز با قبول درخواست ما موافقت نموده و با وجود مشغله فراوان به سئوالات ما پاسخ دادند که از نظرتان می گذرد .
*آقای مهندس ملکی به عنوان اولین سئوال ، خلاصه ای از تاریخچه تأسیس بیمه ایران را بیان نمائید ؟
پانزدهم آبانماه سال 1314 تاریخی است به یاد ماندنی در صنعت بیمه کشور . در این روز موسسه ای با نام بیمه ایران بنیان گرفت که امروزه نه تنها در سراسر کشور بلکه در خاورمیانه ، کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیا و اروپا نامی آشنا و پرآوازه است . بیمه ایران فعالیت خود را هنگامی آغاز کرد که صنعت بیمه کشور در انحصار شعب و نمایندگی های شرکت های بیمه خارجی بود و از آنجا که تأسیس یک شرکت مقتدر ایرانی می توانست منافع شرکت های بیمه خارجی را به خطر اندازد این شرکت از بدو تأسیس خود با کارشکنی ها و اقدامات خصمانه آنها مواجه شد ولی در زمانی کوتاه توانست با کنار زدن رقیبان بیگانه موقعیت خود را تثبیت نماید .
*آقای مهندس ملکی شکل گیری شرکت های بیمه خصوصی و رقابت آنها با شرکتهای دولتی را جنابعالی چگونه ارزیابی می کنید ؟
اصولا بحث رقابت یکی از مباحث مورد توجه بنگاههای اقتصادی است .دامنه این رقابت هر چقدر وسیع تر شود ، طبعا خدمات بصورت مطلوبتر با قیمت های پایین تر و کیفیت بالا به مشتریان عرضه خواهد شد .بنابراین تأسیس شرکت های بیمه برای گرم کردن بازار رقابت ، بسیار حائز اهمیت و در این میان شرکت های بیمه ناگزیر هستند که نسبت به ارتقای کیفی خدمات خود و جلب رضایت مشتریان بیش از پیش اهتمام ورزند .
*در این عرصه رقابت شدید ، بیمه ایران چه راهکارهایی برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان اندیشیده است ؟
بیمه ایران به پشتوانه شهرت خود و سابقه درخشان نزدیک به 70 ساله خود در بازارهای داخلی و خارج از کشور و بهره مندی از صاحبنظران و کارشناسان خبره در امر مسایل بیمه گری طبعا از مقبولیت بیشتری نزد بیمه گذاران برخوردار می باشد و افراد حقیقی و حقوقی به لحاظ گستردگی شبکه خدمات دهی بیمه ایران به خرید بیمه نامه از این شرکت تمایل بیشتری از خود نشان می دهند .
*به نظر جنابعالی ، اثرات و نتایج حاصل از افزایش رقابت میان شرکت های بیمه چه نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت ؟
از آنجایی که موضوع رقابت ، سالهاست که نزد شرکت های بیمه دولتی ، مطرح می باشد ، شرکت های بیمه با واژه رقابت ، نامأنوس نیستند و از این روست که با نظارت بیمه مرکزی ایران ، هر ساله شاهد ابتکارات نوآوری ها و ارائه تسهیلات بیشتر به مشتریان بیمه می باشیم .
* آقای ملکی پیش بینی جنابعالی از آینده نظام بیمه ای کشور چیست ؟
با ورود شرکت های خصوصی در بازارهای داخلی و حذف نظام تعرفه ای که به صورت جدی در دستور کار سیاستگذاران بیمه قرار گرفته است ، پیش بینی می شود که در آینده نزدیک ، رقابت شرکت های بیمه وارد مرحله جدید و نوینی گردد و بی تردید تأثیر مثبتی در حرکت رو به جلو خواهد داشت .
*به نظر جنابعالی ، ویژگی های برجسته بیمه ایران که آنرا متمایز از سایر شرکت های بیمه نموده است ، چیست ؟
بی تردید اگر افعال و اقدامات شرکت های بیمه از حیث سلامت کار تحت نظارت و کنترل منطقی قرار گیرد ، رقابت بین شرکت ها می تواند عامل موثری در ارتقای کیفیت خدمات بیمه ای گردد شرکت سهامی بیمه ایران نیز با برخورداری از نیروی انسانی خلاق و توام خود که بزرگترین دارایی آن محسوب می گردد ضمن برخورداری از ویژگای فنی و ساختاری همواره خود را مقید می داند که در ارئه تسهیلات و خدمات بیمه ای به مردم شریف میهن اسلامی پیشرو باشد .
کارنامه درخشان سالهای اخیر این شرکت در کسب رتبه بین المللی+ A و اخذ گواهینامه ISO 9001 ( کیفیت خدمات ) در بحث مشتری مداری و اقبال روزافزون شرکتهای بیمه بین المللی در تعامل با این شرکت موید این ادعاست .
همچنین پرداخت خسارت بیمه ایران در سال گذشته از 2 تریلیون و 410 میلیارد ریال به 3 تریلیون و 310 میلیار ریال رسید که با 37% رشد خسارت همچنان در صدر بازار بیمه بازرگانی کشور قرار دارد . بزودی بیمه ایران قادر خواهد بود ریسک های بزرگ ملی از جمله عملیات بیمه ای در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی ، نیروگاهها ، ناوگان حمل و نقل کشور و سایر عملیات زیربنایی بسهولت و بدون واگذاری به بیمه گران خارجی تحت پوشش قرار دهد . رشد قابل توجه عملیات بیمه گری در بیمه ایران ، توسعه شبکه نمایندگی و توسعه رشته های بیمه ای ، رعایت اصول مشتری مداری و اکرام مراجعان ، آموزش کارکنان ، اصلاح ساختاری نیروی انسانی و سازمانی و تکمیل عملات مکانیزاسیون از دیگر مواردی است که شرکت های بیمه ایران با سایر شرکت های بیمه ای متمایز می کند . بیمه ایران در سال 1381 در بین یکصد شرکت برگزیده کشور مقام نهم را کسب نموده و با توجه به گستردگی شبکه فروش به بیش از هفت میلیون بیمه گذار در کشور در حال حاضر خدمات بیمه ای ارائه می نماید همچنین اخیرا با تصویب مجمع عمومی کشور و با هدف حفظ سرمایه های ملی و پذیرش و نگهداری ریسک های بزرگ ، سرمایه اولیه شرکت از مبلغ 200 میلیارد ریال به 2000 میلیارد ریال افزایش یافته است که موفقیت بزرگی در جهت کاهش واگذاری اتکایی می باشد .
*چه عواملی موجب بسط و گسترش فرهنگ بیمه در جامعه می شود ؟
تبلیغات و در کنار آن اطلاع رسانی وسیع در جامعه موجب بسط و گسترش فرهنگ بیمه در بیم مردم خواهد شد . رقابت شرکت های بیمه نیز می تواند اثرات موثر و سازنده ای در ایجاد فرهنگ بیمه برجای گذارد .
بیمه ایران بمنظور آشنا ساختن افراد جامعه با بیمه در سال های اخیر اقدام به ارائه بیمه های ارزان قیمت و فراگیر طرح بیمه همگانی آتش سوزی منازل ، طرح بیمه جامع خانه و خانواده و مسئولیت در برابر همسایگان ، طرح بیمه حوادث خانواده و بیمه حوادث و درمان مسافران خارج از کشور نموده و از این طریق در ارتقای فرهنگ بیمه و رسوخ بیمه در بین قشرهای مختلف اجتماعی نقش موثری ایفا کرده است .
« نقل از روزنامه عصر آزادی شماره 502 »