بیمه نامه باربری کشتی و شناور (بدنه و ماشین آلات شناور

بیمه نامه باربری کشتی و شناور (بدنه و ماشین آلات شناور)

اهداف بیمه نامه

 

کشتی ها وسایلی هستند که با استفاده از وسایل ناوبری و دریانوردی قابلیت تردد در آب راه ها را داشته باشند کاربرد های اصلی کشتی ها، حمل بار (به صورت فله یا کانتینربر)، جابجایی مسافر، صیادی و نفت کش ها می باشند. در بیمه شناورها از شرایط منتشر شده در چند کلوز استاندارد بین المللی که توسط انستیتو بیمه گران لندن ارائه می گردند و در تمامی موسسات بیمه ای معتبر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و پوشش دهنده خسارات بدنه و ماشین آلات (کلی و یا کلی - جزیی)، مسئولیت ناشی از تصادم، هزینه های زیان همگانی، هزینه های جلوگیری از توسعه خسارت و نجات استفاده می-گردد.معمولاً بیمه گر در زمان بیمه نمودن کشتی، نرخ خود را بر اساس سال ساخت، نوع کشتی، درجه و نوع طبقه بندی آن، ظرفیت و تناژ کشتی و قوه محرکه ، پرچمی که کشتی تحت آن به ثبت رسیده است و سایر عوامل مورد نظر بیمه گر، محاسبه می نماید.

چه کسانی به این بیمه نامه نیازدارند

 

کلیه شرکت های حمل و نقل دریایی، صاحبان و تولید کنندگان کشتیها و لنجهاو وسایل موتوری دریایی که دارای گواهینامه ثبت و گواهینامه موسسه رده بندی باشند به این بیمه نامه نیاز دارند.

اصطلاحات مرتبط با بیمهنامه

 

به منظور سهولت در دستیابی به آراء و نظرات طرفین معامله و برخورداری از یک گفتمان واحد در معاملات تجاری، اصطلاحات خاصی توسط اتاق های بازرگانی کشورها تنظیم و ارائه می شود که تحت عنوان اینکوترمز از آن نامبرده می شود. بر اساس اصطلاحات تجاری مذکور در اینکوترمز، خرید و فروش بین المللی از یک رویه یکسان و هم آگاه برخوردار است.

شرح خطرات و خسارات تحتپوشش

 

  • کلوز شماره 280
    این کلوز یکی از کاملترین انواع پوششهای بیمه ای است که درآن تعهدات شرکتهای بیمه ای به حداکثرخود می رسد و تمامی خسارات مشمول عنوان کلی و جزیی را پوشش می دهد. مهمترین خطرات تحت پوشش این کلوز عبارتنداز:
  • خطرات ناشی از حوادث دریایی و طوفان
  • آتش سوزی و یا انفجار
  • تفدیه یا jettison(سبک سازی و یا به دریا انداختن محمولات و یا بخشی از تجهیزات شناور جهت نجات کشتی و ما بقی کالاها و شناور )
  • خسارت کلی و جزئی وارده به کشتی در اثر برخورد با اسکله و تاسیسات بندری یا سکوها
  • خسارت ناشی از تخلیه، بارگیری و یا سوخت گیری
  • خسارت ناشی ازترکیدن دیگ و یا شکست شفت
  • خسارت ناشی از خطای کاپیتان و یا خدمه و یا راهنما
  • سه چهارم خسارت ناشی از مسئولیت تصادم
  • زیان همگانی
  • هزینه های نجات
  • کلوز شماره 284
    این کلوز خسارت کلی شناورها را مورد پوشش قرار می دهد، بدین معنی که چنانچه کشتی به علت یکی از خطرات تحت پوشش غرق گردد و یا از بین رود خسارت قابل پرداخت می باشد ولی خسارت جزیی تحت پوشش این کلوز نمی باشد.مهمترین خسارت تحت پوشش این کلوز عبارتند از:
  • خطرات ناشی از حوادث دریایی و طوفان
  • آتش سوزی و یا انفجار
  • تفدیه یا jettison
  • خسارت کلی وارده به کشتی در اثر برخورد با اسکله و تاسیسات بندری یا سکوها
  • خسارت ناشی از تخلیه، بارگیری و یا سوخت گیری
  • خسارت ناشی ازترکیدن دیگ و یا شکست شفت
  • خسارت ناشی از خطای کاپیتان و یا خدمه و یا راهنما
  • سه چهارم خسارت ناشی از مسئولیت تصادم
  • زیان همگانی
  • هزینه های نجات
  • کلوز شماره 289
    این کلوز نیز خسارت کلی و یا تلف شدن و یا از بین رفتن کشتی را تحت پوشش قرار می دهد و خسارت جزیی دارای پوشش نمی باشد. مهمترین خسارت تحت پوشش این کلوز عبارتند از:
  • خطرات ناشی از حوادث دریایی و طوفان
  • آتش سوزی و یا انفجار
  • تفدیه یا jettison
  • خسارت کلی وارده به کشتی در اثر برخورد با اسکله و تاسیسات بندری یا سکوها
  • خسارت ناشی از تخلیه، بارگیری و یا سوخت گیری
  • خسارت ناشی ازترکیدن دیگ و یا شکست شفت
  • خسارت ناشی از خطای کاپیتان و یا خدمه و یا راهنما
  • هزینه های نجات
  • کلوز شماره 346
    این کلوز یکی از کاملترین کلوزهای موجود بوده که تمامی خسارت مشمول عنوان جزیی و کلی را پوشش می دهد و ویژه شناورهای صیادی است. مهمترین خسارت تحت پوشش این کلوز عبارتند از:
  • خطرات ناشی از حوادث دریایی و طوفان
  • آتش سوزی و یا انفجار
  • تفدیه یا jettison
  • خسارت وارده به کشتی در اثر برخورد با اسکله و تاسیسات بندری یا سکوها
  • خسارت ناشی از تخلیه، بارگیری و یا سوخت گیری
  • خسارت ناشی ازترکیدن دیگ و یا شکست شفت
  • خسارت ناشی از خطای کاپیتان و یا خدمه و یا راهنما
  • سه چهارم خسارت ناشی از مسئولیت تصادم
  • زیان همگانی
  • هزینه های نجات
  • کلوز شماره 281
    این کلوز در خصوص خطرات ناشی از جنگ می باشد که بصورت خطرات اضافی قابل ارائه می باشد که در بیمه نامه های اصلی استثنا شده اند.