شماره 279 مهر 1387

شماره 279

  1. گسترش فرهنگ بیمه در کشور

  2. سفرهای استانی برای تبیین ضرورت توسعه بیمه

  3. طرح تحول اقتصادی با همکاری بیمه ها و بانک ها اجرا می شود

  4. گزارش کمیته هدف مند کردن یارانه ها

  5. توسعه بیمه درهر استان

  6. گزارش معاون اول رئیس جمهور از حوادث طبیعی در ایران

  7. ستقرار نظام کیفیت ساختمان پیش نیاز بیمه مسئولیت ساخت و ساز است

  8. نقش صنعت بیمه و نظام کنترل در ارتقای کیفیت ساخت و ساز

  9. فراوانی وقوع زلزله در کشور

  10. جربه کشورها دربیمه های ساختمان:

  11. ورود صنعت بیمه به حوزه ساخت و ساز ضروری است

  12. شرکت های تعاونی می توانند بیمه تاسیس کنند

  13. تاسیس و فعالیت بیمه های خارجی در مناطق آزاد تسهیل می شود

  14. یمه آسیا خسارت میلیاردی آتش سوزی یک کارخانه را پرداخت

  15. مشکل نقص ترمز خودروها عامل خطرساز

برای گسترش فرهنگ بیمه در کشور
بیمه مرکزی جشنواره بیمه در رسانه برگزار می کند

بیمه مرکزی ایران همایش ملی بیمه و توسعه را با محوریت عملیاتی کردن برنامه تحول در صنعت بیمه کشور در آذر و جشنواره بیمه در رسانه را در اسفند امسال برگزار می کند.
دکتر جواد فرشباف ماهریان این موضوع را در کنفرانس مطبوعاتی در محل بیمه مرکزی ایران اعلام کرد و گفت: در کنفرانس امسال بیمه و توسعه که همزمان با روز بیمه در ایران در سیزدهم آذر و با حضور پژوهشگران، استادان، صاحب نظران و دست اندرکاران بیمه و اقتصاد کشور برگزار می شود، وضعیت موجود در صنعت بیمه کشور بررسی و برنامه تحول در صنعت بیمه کشور بررسی خواهد شد و الزامات اجرایی کردن وهمچنین چالش های اساسی رو در روی آن از دیدگاه صاحب نظران ارائه می شود. این همایش همچنین با بررسی طرح ها و پروژه های مورد نیاز برای عملیاتی کردن برنامه تحول در صنعت بیمه، نقش آن را در تحقق چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران ترسیم خواهد کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران در این کنفرانس مطبوعاتی که در آستانه برگزاری کنفرانس ملی بررسی فضای کسب و کار در صنعت ترتیب یافت، در خصوص برگزاری جشنواره «بیمه در رسانه» نیز توضیحاتی در اختیار خبرنگاران قرار داد و گفت: این جشنواره با هدف کمک به گسترش فرهنگ بیمه در سطح کشور برگزار می شود و طی آن آثار روزنامه نگاران و خبرنگاران فعال رسانه های سراسری در بخش های تخصصی بیمه مورد ارزیابی قرار می گیرد، به آثار برتر کتبی، صوتی و تصویری در زمینه بیمه که به صورت خبر، گزارش، مصاحبه، مقاله، نقد، سرمقاله، یادداشت، عکس، کاریکاتور و طنز ارائه شده باشد، جوایزی نفیس اهدا خواهد شد.
در این زمینه بیمه مرکزی ایران به زودی فراخوانی را برای توجه متقاضیانی که خواهان شرکت آثارشان در این جشنواره هستند منتشر می کند.

سفرهای استانی برای تبیین ضرورت توسعه بیمه
از استان های صنعتی شروع شد
دکتر فرشباف ماهریان:
ضریب نفوذ بیمه در اصفهان و آذربایجان کمتر از میانگین کشوری است
رئیس کل بیمه مرکزی ایران برای آشنا کردن مدیران، مسئولان و فعالان اقتصادی استان های کشور به ضرورت توسعه بیمه در استان ها، به طور جداگانه از استان های اصفهان و آذربایجان شرقی بازدید و با مدیران اجرایی و فعالان اقتصادی این استان ها گفت و گو کرد.
تبیین برنامه تحول در صنعت بیمه کشور و طرح های اجرایی برای دستیابی به هدف های کلان این برنامه، الزام وزارتخانه ها و سازمان های دولتی به بیمه کردن سرمایه های خود قبل از واگذاری به بخش غیر دولتی، برنامه تاسیس شرکت های بیمه تخصصی و تقویت حضور بیمه در همه گستره های اقتصادی واجتماعی استان ها از جمله موضوع های مطرح شده در گفت و گوهای رئیس کل بیمه مرکزی ایران با مدیران دولتی و فعالان اقتصادی استان ها بود.
دکتر فرشباف ماهریان در نخستین سفر استانی خود برای تبیین ضرورت توسعه بیمه در استان ها، به اصفهان رفت و درجمع مسئولان صنعت بیمه در اصفهان با تاکید بر اهمیت رقابت برای گسترش بازار بیمه در کشور و نظارت عالیه بیمه مرکزی، به فعالان صنعت بیمه یادآور شد که فعالیت برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار نباید به صورتی باشد که موجب «دمپینگ» شود و قیمت ها به نحوی باشد که ایفای تعهدات برای شرکت های بیمه غیرممکن شود.
رئیس کل بیمه مرکزی در همین حال گفت حذف تدریجی نظام تعرفه ای و جایگزینی آن با نظارت مالی، یکی از شاکله های کارکردی بیمه مرکزی خواهد بود.
وی سهم 3/1 درصدی کنونی بیمه در تولید ناخالص داخلی را ناچیز خواند و از شرکت های بیمه بویژه شرکت های بیمه غیردولتی خواست که با انعطاف پذیری بیشتری که در مقایسه با بخش دولتی دارند بنگاه ها، صنایع و فعالیت هایی را که زیر چتر بیمه قرار نگرفته اند شناسایی کنند و آنها را زیر پوشش بیمه قرار دهند تا سهم بیمه در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.
دکتر فرشباف از استانداران و مسئولان ذی ربط در استان های کشور دعوت کرد که در هر استان کتابچه ای حاوی مجموعه فعالیت های استان تدوین کنند تا براساس آن مشخص شود کدام فعالیت تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است و فعالان بیمه در استان ها برای صدور بیمه نامه مورد نیاز آنها فعالیت های خود را افزایش دهند. وی در همین حال از همه شرکت های بیمه خواست که هر سال تراز نامه فعالیت خود در هر استان را تهیه کنند.
رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید برواگذاری فعالیت های تصدی گری بیمه مرکزی به شرکت های بیمه و تمرکز بیشتر فعالیت آن برروی تنظیم، تعمیم، سیاست گذاری و هدایت بیمه و تغییر سیستم نظارتی بیمه مرکزی از نظارت فیزیکی به نظارت مالی و همچنین درجه بندی و ارزیابی شرکت های بیمه گفت: هدفی که فعلاً تنظیم کرده ایم این است که در پایان برنامه پنجم ضریب نفوذ بیمه را حداقل به سه برابر وضع فعلی برسانیم؛ در این صورت ضریب نفوذ بیمه باید به قیمت های ثابت به 4 درصد برسد و به معنای آن است که پورتفوی بیمه 6 تا 8 برابر شود.
دکتر فرشباف ماهریان در دیدار با فعالان بیمه ای در اصفهان در باره تنظیم برنامه های آموزش کلاسی و آموزش حرفه ای برای بیمه گران، دعوت از استادان خارجی و داخلی و مذاکره برای برگزار دوره های کارشناسی ارشد بیمه در دانشگاه های علامه طباطبایی و صنعتی شریف سخن گفت و فعالان بیمه استان را در جریان تدوین برنامه تحول در صنعت بیمه کشور قرار دارد.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران، ضریب نفود بیمه در استان صنعتی اصفهان را حدود 1/1 درصد و کمتر از حدانتظار توصیف کرد و گفت: در وضعیتی که ضریب نفوذ بیمه های بازرگانی در کشور حدود 3/1 درصد است، انتظار می رود در استان اصفهان که وضعیت اقتصادی آن مناسب تر از بسیاری استان های دیگر است این ضریب نفوذ 2 درصد باشد.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران همچنین در دیدار با استاندار و اعضای شورای عالی برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان گفت در حالی که حق بیمه سرانه در کشور حدود 47 هزار تومان است، در استان اصفهان حق بیمه سرانه 32 هزار تومان است. وی افزود جهت گیری ما این است که فعالیت های بیمه ای در واحدهای بخش دولتی و خصوصی و همچنین در رشته هایی مانند آتش سوزی و حوادث طبیعی، ساختمان و صادرات و واردات تشویق و تقویت شود.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به زیان دهی بیمه در رشته بیمه شخص ثالث، بر ضرورت تجاری و رقابتی بودن فعالیت های بیمه ای تاکید کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی در جمع فعالان اقتصادی و بیمه گران آذربایجان شرقی:
کشور ما با انقلاب اقتصادی مواجه می شود
رئیس کل بیمه مرکزی ایران در دومین سفر استانی خود برای تبیین ضرورت توسعه بیمه در استان های کشور به تبریز رفت و با فعالان اقتصادی و بیمه گران آذربایجان شرقی دیدار کرد.
دکتر جواد فرشباف ماهریان در جمع فعالان اقتصادی آذربایجان گفت: به نظر من در مراحلی از توسعه اقتصادی قرار گرفته ایم که با ابلاغ سیاست های اصل 44، «کشور ما با یک انقلاب اقتصادی مواجه خواهد شد». وی با اشاره به تاثیر متقابل تولید ناخالص داخلی و توسعه بیمه گفت، هنگامی که تولید ناخالص داخلی در جامعه افزایش پیدا می کند، انتظار این را هم می توان داشت که حق بیمه بیشتر شود.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در مورد بحث بیمه ها در پی روشی هستیم که حق بیمه های تولیدی هر استان بتواند در همان استان سرمایه گذاری شود و سرمایه گذاری های منطقه را افزایش دهد.
وی با اشاره به سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش نفت گفت: 80 درصد این سرمایه گذاری ها بیمه نشده اند و یا در خارج از کشور بیمه شده اند و باوجود سهم 27 درصدی نفت در تولید ناخالص داخلی ایران، سهم بیمه نفت در پورتفوی صنعت بیمه کشور فقط 3 درصد است که با اعمال مدیریت می توان نقش بیمه را در صنعت نفت افزایش داد.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بیمه ها بنگاه اقتصادی هستند اما حق بیمه ها باید در حداقل باشد، سود شرکت های بیمه به جای آن که از حق بیمه به دست آید باید از منابع سرمایه گذاری آنها حاصل شود.
دکتر فرشباف ماهریان همچنین در جمع فعالان و نمایندگان شرکت های بیمه در استان آذربایجان با تشریح اقداماتی که برای افزایش آموزش های بیمه ای به صورت دانشگاهی و همچنین حرفه ای در دست بررسی است، از اقدامات جاری برای ایجاد شرکت های بیمه ای در استان ها خبر داد و گفت: در حال بررسی بیمه های استانی هستیم تا بعضی از شرکت های بیمه ای در داخل استان ها به شکل مستقل و با ترازنامه های مستقل به وجود آید و منابعی که در استان ها جذب می شود در خود استان سرمایه گذاری شود تا ظرفیت های استان ها بیش از گذشته گسترش یابد.


وزیر امور اقتصادی ودارایی در بیمه مرکزی:
طرح تحول اقتصادی با همکاری بیمه ها و بانک ها اجرا می شود
اصلاح نظام توزیع یارانه و هدف مند کردن یارانه ها از محورهای طرح تحول است
لایحه هدف مند ساختن یارانه ها به مجلس رفت
چگونگی مشارکت بانک ها و بیمه ها در اجرای طرح تحول اقتصادی کشور، در نشست مشترک
وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسئولان کارگروه تحولات اقتصادی، با معاونان، مشاوران و مدیران این وزارت و مدیران ارشد صنعت بیمه و نظام بانکی کشور بررسی شد.
دکتر سیدشمس الدین حسینی در این نشست که با شرکت دکتر فرشباف ماهریان رئیس کل بیمه مرکزی ایران برگزار شد، همکاران فعال در حوزه های بانک، بیمه، گمرک، مالیات و خصوصی سازی را از جمله اثرگذارترین همکاران دولت توصیف کرد و گفت: اکنون که حریفان جمهوری اسلامی ایران با آزمودن راه های دیگر، برای فشار بر کشور ما از مسیر اقتصادی وارد شده اند، انتظار از وزارت امور اقتصادی و دارایی برای دفاع از منافع کشور از همیشه بیشتر است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز امیدواری کرد که با تلاش فعالان حوزه سیاست های پولی، مالی و نوآوری، از تأثیر فشارهای اقتصادی بر کشور کاسته شود. دکتر حسینی با اشاره به ظرفیت های انسانی، مالی، طبیعی، ژئوپلتیکی کشور و سابقه مدیریت بحران هایی چون جنگ تحمیلی و محاصره اقتصادی در سال های اخیر، موقعیت هایی از تاریخ ایران را که طی آن کشور ما با استفاده از ظرفیت های خود، قدرت اول منطقه بوده است یادآور شد و گفت: با اصلاح ساختارهای اقتصادی برمبنای سیاست های کلی اصل 44، هدف های اعلام شد در سند چشم انداز در بخش اقتصادی قابل دسترس به نظر می رسد.
وی افزود مسئولیت طرح تحول اقتصادی بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشته شده است و مدیران اقتصادی، بانکی و بیمه ای به عنوان خبرگان اقتصادی کشور، شرکای دولت در اجرای طرح تحول اقتصادی هستند و باید بیش از گذشته در این طرح وارد شوند و در این زمینه مسئولیت خود را ایفا کنند.
در این نشست که در مجموعه فرهنگی و رفاهی بیمه مرکزی ایران برگزار شد، دکتر فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی و دبیر کمیسیون تنظیم یارانه ها دربارة سابقه طرح تحول اقتصادی و محورهای آن گزارشی ارائه کرد و گفت:
مطالعات اولیه طرح تحول اقتصادی از سال 1384 آغاز شد؛ در این زمینه ستادی با عنوان ستاد راهبردی اقتصادی و کارگروهی مرکب از چند معاون رئیس جمهور، وزیر، رئیس کل بانک مرکزی و اقتصاددان در ریاست جمهوری تشکیل جلسه داد و این طرح را در هفت محور تدوین کرد که یکی از اصلی ترین آنها اصلاح نظام توزیع یارانه و هدف مند کردن یارانه هاست.
محورهای دیگر عبارتند از: اصلاح نظام های بانکی، مالیاتی، گمرکی، اصلاح نظام ارزش گذاری پول ملی، اصلاح نظام توزیع کالاها و خدمات و اصلاح نظام بهره وری است.
وی با تأکید بر اهمیت وجود یک «دولت کارآمد» برای اجرای برنامه های توسعه گفت: لایحه هدف مند سازی یارانه ها در دولت تصویب و روز هشتم مهر به مجلس ارائه شد. در این لایحه هر محور را به چند پروژه تقسیم کرده ایم که گزارش آن در پایگاه اطلاع رسانی تحولات اقتصادی در دسترس است.

گزارش کمیته هدف مند کردن یارانه ها
دکتر محمد علی عسکری دبیر کمیته هدف مند کردن یارانه ها، گفت بحث هدف مند کردن یارانه ها از دغدغه های همه دولت های بعد از انقلاب بوده است اما در هیچ دوره ای عملاً اجرا نشده است؛ این دولت تصمیم گرفته است که این طرح را به اجرا بگذارد.
وی گفت: برای اصلاح قیمت انرژی اقدام خواهد شد اما این اصلاح قیمت ممکن است در مورد بنزین، نفت سفید، نفت گاز و یا برق یکسان نباشد. روش باز توزیع نیز بررسی می شود که این کار به صورت نقدی و مستقیم باشد یا غیرمستقیم اجرا شود و یا ترکیبی از آنها مورد اجرا قرار گیرد.
این کمیته فعالیت اشخاص آسیب پذیر را بررسی می کند. در این زمینه تورم و رشد اقتصادی با هم بررسی می شود؛ وی همچنین از بررسی چند سناریو برای قیمت نفت و گاز و تدوین لایحه ای بر اساس نتایج به دست آمده از این سناریوها خبر داد.
آخرین سخنران برنامه بررسی گزارش طرح تحول اقتصادی در بیمه مرکزی ایران، دکتر زاهدی وفا معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. وی در خصوص لایحه هدف مند کردن یارانه ها توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: اگر دولت می خواهد وظایف تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کند باید دخالت خود را در اقتصاد کاهش دهد.
وی با تشریح شاخص شدت انرژی گفت: برای تولید هر 1000 دلار تولید ناخالص داخلی، در ایران 5 برابر کشورهای اروپایی و 8 برابر ژاپن انرژی مصرف می شود و دولت معادل 30 درصد تولید ناخالص داخلی را به صورت یارانه پرداخت می کند.
به گفته وی پیش بینی این است که در یک افق 3 ساله قیمت انرژی در ایران به قیمت های بین المللی نزدیک شود و دولت یارانه ها را هدف مند توزیع کند.

 

برنامه های بیمه مرکزی در همایش مدیران استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی تشریح شد:
تحول در صنعت بیمه کشور
توسعه بیمه درهر استان


برنامه تحول در صنعت بیمه کشور در همایشی با حضور مدیران استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران امور مالیاتی استان های کشور، برای شرکت کنندگان در این همایش تشریح شد.
دکتر فرشباف ماهریان رئیس کل بیمه مرکزی ایران که روز پانزدهم مهر در همایش هم اندیشی مدیران استانی در وزارت امور اقتصادی و دارایی شرکت کرده بود یادآور شد که برنامه تحول در صنعت بیمه کشور حرکتی در مسیر تحقق چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و فرمان ده ماده ای رئیس جمهور در زمینه تحول در صنعت بیمه است و در آن آینده نگری نسبت به محیط درونی و بیرونی صنعت بیمه، دیدگاه های صاحب نظران و مواجهه کار آمد با چالش های اساسی صنعت بیمه مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس شورای عالی بیمه هدف های برنامه تحول در صنعت بیمه را تشریح کرد و ضریب نفوذ بیمه بالاتر از متوسط جهانی، عدالت در عرضه خدمات بیمه ای به دهک های درآمدی و تعادل در پوشش بیمه ای مناطق مختلف کشور، پایداری و ثبات در ارائه خدمات بیمه ای، ارزانی و همه جانبه بودن عرضه خدمات بیمه ای به خانوارها، بنگاه های اقتصادی و مشتریان خارجی و تجاری، رقابتی و حرفه ای بودن صنعت بیمه کشور را از اهداف کلان در صنعت بیمه برشمرد.
دکتر فرشباف ماهریان تاکید کرد: تمامی مباحث اقتصادی نشان دهنده این موضوع است که برنامه ریزی برای این صنعت می تواند موجب گسترش و توسعه اقتصادی شود به طوری که تعامل دو طرفه بین توسعه و بیمه می تواند شرایط مناسبی را برای رفاه جامعه فراهم آورد.
رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص بررسی راهکارهای توسعه بیمه در استان های کشور گفت: بیمه مرکزی ایران با حضور در نشست های شورای توسعه و برنامه ریزی استان های کشور، پس از شناسایی قابلیت های اقتصادی و صنعتی آنها، برنامه توسعه انواع رشته های بیمه ای متناسب با نیازهای هر استان و شهر را ارائه خواهد داد.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران بر ضرورت تعمیم فرهنگ استفاده از بیمه، تنوع بخشی به خدمات بیمه ای و عرضه پوشش های جدید بیمه ای تاکید کرد و زیر پوشش بیمه نبودن قسمت اعظمی از سرمایه های اقتصادی را مهمترین عامل بازدارنده برای توسعه کشور دانست. وی گفت: متاسفانه پوشش بیمه ای در کشور بیشتر مربوط به بیمه اجباری شخص ثالث است و بخش اعظمی از سرمایه های کشور پوشش بیمه ای مناسب ندارند.
دکتر فرشباف ماهریان افزود: در کشورهای توسعه یافته طرح های صنعت نفت که از صنایع پرخطر محسوب می شود قبل و بعد از اجرا بیمه می شوند در حالی که در کشور ما قسمت مهمی از صنایع این بخش یا بیمه نیست و یا در خارج از کشور بیمه شده است؛ در این زمینه افزایش همکاری بین صنعت نفت و صنعت بیمه ضروری است.
بیمه مرکزی ایران با حضور در نشست های شورای توسعه و برنامه ریزی استان های کشور، پس از شناسایی قابلیت های اقتصادی و صنعتی آنها، برنامه توسعه انواع رشته های بیمه ای متناسب با نیازهای هر استان و شهر را ارائه خواهد داد.

گزارش معاون اول رئیس جمهور از حوادث طبیعی در ایران:
964 حادثه طبیعی در یک سال
از نظربلایای طبیعی در جهان ایران یکی از 10 کشور ردیف اول است
معاون اول رئیس جمهور گفت: در سال گذشته تعداد 964 حادثه طبیعی در ایران اتفاق افتاده و 210 نفر تلفات داشته است؛ دو سال پیش تعداد حوادث طبیعی 723 مورد و تلفات آن 309 نفر بوده است.
دکتر پرویز داودی تصویب لایحه تشکیل سازمان مدیریت بحران را از جمله اقدامات اساسی و موثر در کاهش زیان های ناشی از بلایای طبیعی برشمرد و تاکید کرد: تعیین به موقع اعتبارات و اجرای سیاست پیشگیری محوری و تعیین دهداران به عنوان مسئولان روستایی در علت یابی حوادث و مقاوم سازی چهارصد هزار مدرسه و خانه روستایی در سال، توسعه بیمه همگانی و گنجاندن برنامه آموزشی لازم در نیروهای مسلح و بسیج برای سرعت بخشیدن به مقابله با حوادث طبیعی، در کاهش تلفات و زیان های ناشی از بلایای طبیعی موثر بوده است.
معاون اول رئیس جمهور گفت: در سال گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران دبیرخانه اجرایی کنفرانس مجمع ملی کاهش خطرپذیری بلایا را تاسیس کرد. داودی بر اهمیت پایه گذاری سازمان همکاری و ایجاد سیستم های هشدار دهنده و واکنش سریع در کاهش زیان های ناشی از بلایای طبیعی تاکید کرد و ایجاد و تقویت این گونه سیستم ها را خواستار شد.
دکتر داودی که در کنفرانس بین المللی مدیریت خطرپذیری بلایای طبیعی در منطقه اکو سخن می گفت، یادآور شد که 20 تا 30 درصد زیان های اجتماعی و اقتصادی ناشی از سیل، زلزله و خشکسالی در منطقه اکو رخ می دهد.
وی به استناد آمار 15 ساله گذشته سازمان ملل متحد گفت: به طور متوسط هر سال 41 هزار نفر در منطقه آسیا و اقیانوسیه بر اثر حوادث طبیعی جان خود را از دست می دهند و 29 میلیارد دلار نیز خسارت وارد می شود.

در همایش نقش صنعت بیمه و نظام کنترل و تضمین در ارتقای کیفیت ساخت و ساز اعلام شد:
استقرار نظام کیفیت ساختمان پیش نیاز بیمه مسئولیت ساخت و ساز است
بیمه های مرتبط با ساخت و ساز و اقدامات بیمه مرکزی و صنعت بیمه در ارائه پوشش های بیمه ای مرتبط با ساختمان ها و ساخت و ساز، در همایشی با شرکت مسئولان شهرداری و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و انجمن صنفی پیمانکاران استان تهران بررسی شد.
این همایش با عنوان«نقش صنعت بیمه و نظام کنترل و تضمین در ارتقای کیفیت ساخت وساز» روز بیستم مهر، هم زمان با روز جهانی کاهش اثرات حوادث طبیعی برگزار شد.
شهردار تهران در این همایش به بیان دیدگاه خود در خصوص ساخته شدن ساختمان های کم دوام و فرسودگی زودرس ساختمان ها در ایران پرداخت و گفت: اگرچه دانش فنی برای ساخت و ساز استاندارد در کشور در اختیار ماست اما در مدیریت و اجرا مشکل داریم.
دکتر محمد قالیباف گفت: بخش قابل توجهی از ساختمان هایی که در ساخت آنها مراحل صدور پروانه و ساخت رعایت شده، با مصالح به اصطلاح استاندارد هم ساخته شده اند، در عمل دچار فرسودگی زودرس شده اند. وی کمبود آموزش علمی سازندگان و به طور عمده سازندگان سنتی، ناتوانی در بهره برداری صحیح از مصالح، برخورد شکلی مهندسان و مدیران با مسئولیت های خود و کمبود در مدیریت سیستمی را از جمله علل این مشکل برشمرد و اجرای مدیریت علمی و سیستمی را توام با حرکت جهادی به عنوان روشی برای رفع این مشکل معرفی کرد.
آقای رحیم مصدق رئیس کمیته امور فنی بیمه مرکزی ایران، دومین سخنران همایش نقش بیمه و نظام کنترل و تضمین در ارتقای کیفیت ساخت و ساز، در زمینه قوانین و مقررات موجود در مورد کاهش خسارت های ناشی از وقوع حوادث طبیعی، مهم ترین ریسک های تهدید کننده ساختمان و بیمه های مرتبط با آن سخن گفت و به تشریح اقدامات صنعت بیمه در مورد ارائه پوشش های بیمه ای مرتبط با ساختمان و ساخت و ساز پرداخت.
وی گفت: سیاست های کلی نظام در مورد کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی، تقویت نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای، استفاده از تجربه های موفق کشوری پیشرفته و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرفنی و ناامن است.
وی در باره قانون برنامه چهارم توسعه که در آن صدور پایان کار برای ساختمان های عمومی و مجتمع های مسکونی آپارتمانی منوط به ارائه بیمه نامه کیفیت ساختمان شده توضیحاتی ارائه کرد و مواد قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را برشمرد.
آقای مصدق با اشاره به ریسک های تهدیدکننده ساختمان ها اظهار داشت که بیمه های بازرگانی در زمینه پوشش های بیمه ای در مقابل خطرات انسانی و حوادث طبیعی مانند آتش سوزی، مهندسی، سیل و زلزله، بیمه های مسئولیت مانند مسئولیت در مقابل همسایگان، کارکنان بیمه نامه صادر می کنند و بیمه مرکزی بیمه نامه جدیدی در زمینه عیوب اساسی و پنهان ساختمان برای اجرا ابلاغ کرده است.
برای جبران خسارت زلزله و حوادث طبیعی نیز لایحه ای تهیه شده، از تصویب دولت گذشته و آماده ارائه به مجلس است.
وی در همین حال یادآور شد که وظیفه اصلی بیمه مرکزی ایران حمایت از بیمه گذاران و بیمه شدگان است؛ پس از آنکه سازندگان ساختمان به عنوان مسئول ساخت و ساز، واحدهای ساختمانی را با کیفیت مناسب بسازند، صنعت بیمه می تواند مسئولیت آنها را بیمه کند.
در میزگردهای تخصصی این همایش نیز آقای حبیب میرزایی مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی ایران در زمینه بیمه نامه های قابل ارائه صنعت بیمه برای حمایت از مالکان و بهره برداران ساختمان ها در چارچوب بیمه نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان های مسکونی توضیحاتی داد و گفت: این بیمه نامه طی یک دوره 10 ساله پس از صدور گواهی پایان کار، خسارت های مالی ناشی از این عیوب را تامین می کند.
در جمع بندی همایش اعلام شد که استقرار نظام کیفیت ساختمان، پیش نیاز بیمه مسئولیت ساخت وساز است.

گزیده هایی از گزارش بیمه مرکزی ایران در همایش
نقش صنعت بیمه و نظام کنترل در ارتقای کیفیت ساخت و ساز
سیاست های کلی نظام در موردپیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه
*افزایش و گسترش آموزش، آگاهی و فرهنگ ایمنی
* تقویت مطالعات علمی و پژوهشی
* گسترش نظامات موثر در جبران خسارت نظیر انواع بیمه ها و حمایت های مالی و تشویقی
* بهبود مدیریت و نظارت ساخت و ساز، به کارگیری نیروهای متخصص و تربیت نیروی کار ماهر
* تقویت نظام مهندسی و تشکل های فنی و حرفه ای
*استفاده از تجربه های موفق کشورهای پیشرفته زلزله خیز
*جلوگیری از ساخت و سازهای غیر فنی و ناامن

فراوانی وقوع زلزله در کشور
*هر 8 ماه یک زلزله با شدت کمتر از 5 ریشتر
* هر دوسال یک زلزله با بزرگی 6 ریشتر
*هر 10 سال زلزله با بزرگی 7 ریشتر
*66 درصد کشور در مناطق زلزله خیر واقع است و 90 درصد جمعیت ایران در این مناطق ساکن هستند

تجربه کشورها دربیمه های ساختمان:
کشورها از نظر داشتن قانون بیمه مسئولیت سازندگان و عیوب اساسی ساختمان به سه دسته تقسیم می شوند:
* دارای قانون بیمه اجباری مسئولیت سازندگان ساختمان و بیمه اجباری عیوب اساسی
* دارای قانون بیمه اجباری مسئولیت سازندگان ساختمان و بیمه اختیاری عیوب اساسی
* دارای قانون بیمه اجباری مسئولیت سازندگان ساختمان و فاقد بیمه عیوب اساسی
*ایران فاقد قانون بیمه اجباری مسئولیت سازندگان ساختمان است؛ اما دارای بیمه اختیاری عیوب اساسی است.

اهم اقدامات وفعالیت های بیمه مرکزی ایران وصنعت بیمه
1. تدوین لایحه تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی
2. طراحی و اجرای بیمه نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان های مسکونی
3. تدوین لایحه بیمه اجباری مسئولیت حرفه ای مجریان ساخت وساز
4. تهیه پیش نویش آیین نامه اجرایی توسعه خدمات بیمه ای در امر تولید مسکن


رئیس شورای اسلامی شهر:
ورود صنعت بیمه به حوزه ساخت و ساز ضروری است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ساختمان را ثروت ملی خواند که ورود صنعت بیمه به این حوزه می تواند به حفظ این ثروت ملی و ارتقاء کیفیت ساخت وساز بینجامد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس چمران در مراسم اختتامیه همایش نقش صنعت بیمه و نظام کنترل و تضمین در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز با تاکید بر آشکار بودن وجود مشکلات متنوع در حوزه ساخت و ساز گفت: عمر کم ساختمان ها و عدم توجه به ایمنی و تعمیر و نگهداری از مسائل عمده این حوزه است که با ورود صنعت بیمه می توان به شرایط مطلوب تری دست یافت.
وی گفت: ورود صنعت بیمه به حوزه ساخت وساز به طور قطع لازم و ضروری است و بیمه گذار به ناچار کیفیت را کنترل خواهد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حضور صنعت بیمه در این حوزه نباید به افزایش هزینه ساخت و ساز بینجامد.
چمران در این خصوص به تحمل هزینه خرید تراکم، عوارض و حقوق آتش نشانی، آموزش و پرورش و بیمه کارگران توسط سازنده ساختمان در آغاز مرحله ساخت و ساز اشاره و تاکید کرد: برای آنکه هزینه مقاوم سازی و نوسازی افزایش نیابد باید با اتخاذ راهکارهای مناسب، جنین هزینه ها از جمله هزینه بیمه را از طریق اصلاح عوارض، به مرحله استفاده و بهره برداری از ساختمان منتقل ساخت تا به میزان سرمایه اولیه مورد نیاز ساخت و ساز اضافه نشود.
شایان ذکر است که نمایندگان صنعت بیمه در این همایش اعلام کردند: پس از آنکه مسئولان ساخت، واحدهای ساختمانی را با کیفیت بسازند، صنعت بیمه می تواند مسئولیت آنها را بیمه کندو درمورد ساختمان هایی که از کیفیت ساخت بیشتری برخوردار باشند، شرکت های بیمه حق بیمه کمتری دریافت خواهند کرد.

شرکت های تعاونی می توانند بیمه تاسیس کنند
رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: شرکت های تعاونی سهامی عام می توانند شرکت بیمه تاسیس کنند؛ اما هنوز کسی درخواست تاسیس شرکت تعاونی بیمه نداده، اگر شرکتی درخواست دهد، بررسی می کنیم.
دکتر فرشباف ماهریان در پی برگزاری همایش توانمندسازی تعاونی های تولیدی در مورد اینکه چگونه شرکت های سهامی تعاونی می توانند شرکت بیمه تاسیس کنند گفت: وزارت تعاون باید آیین نامه تشکیل این شرکت ها را بنویسد و وقتی وزارت تعاون تائید نهایی کند افراد می توانند تشکل پیدا کنند و تقاضای خود را مانند بقیه شرکت ها برای تاسیس شرکت بیمه ارائه کنند.

برای جبران خسارت یک واحد تولیدی
بیمه ایران 121 میلیارد ریال خسارت پرداخت

شرکت بیمه ایران بابت جبران خسارت یک واحد تولیدی تحت پوشش صنعت بیمه کشور 121 میلیارد ریال پرداخت.
جواد سهامیان مقدم مدیر عامل شرکت بیمه ایران به خبرنگاران گفت: این رقم بالاترین مبلغ خسارت پرداخت شده در صنعت بیمه کشور در 10 سال اخیر برای یک حادثه بوده است. وی گفت بیمه ایران این مبلغ را به بیمه گذار کارخانه شیرین عسل پرداخت.
مدیر عامل شرکت بیمه ایران همچنین از پرداخت 500 میلیارد ریال از محل حق بیمه اتومبیل به نیروی انتظامی، برای پیشگیری و جلوگیری از تعدد خسارت بیمه شخص ثالث خبرداد.

تاسیس و فعالیت بیمه های خارجی در مناطق آزاد تسهیل می شود
برای توسعه و رونق بخش تجارت خارجی و هموار نمودن زمینه برای جذب سرمایه گذاری شرکت های بیمه خارجی، رئیس جمهور لایحه اصلاح ماده 28 الحاقی قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی را تقدیم مجلس کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت براساس ماده واحده لایحه اصلاح ماده 28 الحاقی قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری -صنعتی، تاسیس و فعالیت موسسات بیمه ایرانی با سرمایه داخلی و خارجی و شعب و نمایندگی آنها و موسسات کارگزاری بیمه ایرانی و شعب و نمایندگی موسسات بیمه خارجی و موسسات کارگزاری بیمه خارجی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی مجاز و صرفا تابع مقرراتی است که به پیشنهاد بیمه مرکزی ایران به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.


وزیر کار و امور اجتماعی:
گردش مالی صنعت بیمه باید افزایش یابد
وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرد: ریسک پذیری در بخش پولی و بانکی بسیار کم است و باید پوشش بیمه در بخش های مختلف اقتصادی و انسانی ظهور بیشتری داشته باشد.
دکتر سید محمد جهرمی که از وزیران عضو مجمع عمومی بیمه مرکزی ایران نیز هست افزود: علاوه بر این از فرهنگ بیمه و اثرات مثبت آن باید بیش از پیش در کشور بهره برداری شود. به گفته وزیر کار و امور اجتماعی هم اکنون گردش مالی بیمه در ایران اندک است که این گردش مالی باید به بیش از 150 میلیارد دلار افزایش یابد.

بیمه آسیا خسارت میلیاردی آتش سوزی یک کارخانه را پرداخت
پرداخت 19 میلیارد ریال خسارت آتش سوزی یک واحد صنعتی را شرکت بیمه آسیا بر عهده گرفت.
براساس گزارش این شرکت بیمه، آتش سوزی به علت ایجاد شکاف در عدسی مخزن میکسر کارخانه ورزیران رخ داد و موجب بروز خسارت های سنگین در ساختمان، تاسیسات، ماشین آلات و تجهیزات این کارخانه شد. کارشناسان بیمه آسیا از محل بازدید و پس از انجام بررسی های لازم، مجموع خسارت های تحت پوشش بیمه آسیا را حدود 19 میلیارد ریال براورد و چک های پرداخت خسارت را صادرکردند.

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بیمه آسیا
صورت های مالی سال 1386 تصویب شد
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سهامی بیمه آسیا تشکیل و صورت های مالی این شرکت به تصویب اعضای مجمع رسید.
سیدحمید پورمحمدی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تکالیف دولت به شرکت های بیمه و همچنین پرداختی های شرکت های بیمه به وزارت بهداشت و نیروی انتظامی و موضوع افزایش دیه، اظهار داشت: با وجود تمام مشکلات موجود در بیمه آسیا این شرکت جایگاه دوم خود را در بین شرکت های بیمه حفظ کرده است.
سید محمد علی پور، سرپرست بیمه آسیا گفت: 50/78 درصد از تولید شرکت بیمه آسیا در سال 86 از طریق شبکه نمایندگی انجام شد و بقیه تولید مستقیم شرکت است.

مشکل نقص ترمز خودروها عامل خطرساز
ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها اعلام کرد که 18 درصد خودروهایی که از سال 1379 تاکنون در این مرکز در تهران معاینه شده اند، دارای نقص در سیستم ترمز بوده اند. مدیر این ستاد، کم توجهی به چراغ های خطر و روشنایی خودرو همچنین هم راستا نبودن محورهای خودرو را از جمله عوامل خطرساز و موجب مردود شدن خودروها در معاینه فنی برشمرد.
در معاینات امسال، 23 درصد خودروهای متقاضی سرویس مدارس نقص ترمز داشته اند؛ آلایندگی و نقص در کمک فنر از دیگر علل مردود شدن خودروها در معاینه فنی بوده است.
به گفته مهندس وحید نوروزی، در شش ماهه اول امسال 94 درصد از خودروهایی که به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کرده اند در مراجعه اول و یا مراجعه بعد، (بعد از رفع عیب) موفق به دریافت برگ معاینه فنی شده اند.